Saturday 12 March 2011

Mukjizat......!!!

"Aku memiliki anak buah, segak, tampan, mempunyai keperibadian yang tinggi.. macam aku jugak... Semakin hari semakin matang. Tahun demi tahun silih berganti, dia semakin matang dan sangat berpengaruh di kalangan masyarakat. Pelbagai lapisan masyarakat memuji perwatakan anak buah ku yang suka menolong orang; seorang yang terpecaya. Tidak penat aku mendidik anak buah ku untuk menjadi orang yang berguna."


"Tetiba pada suatu hari, anak buah ku mengetuk pintu rumah ku... Dengan yakin dan jelas, kelihatan wajah nya memang berbeza dengan hari-hari yang sebelum nya dia datang ke rumah ku. Dia berkata dia menjumpai malaikat jibrail dan mendapat wahyu dan apa yang dikatakannya adalah benar. Dan sekarang dia hendak aku; pak cik yang selama ini mendidik dia, untuk mengikuti dia dan dia akan mengajarkan aku wahyu"




Secara waras, andaikata kita lah yang menjadi pak cik kepada anak buah tersebut. Secara automatic nya kita akan reject sambil menutup muka malu menyangka anak buah kita ini GILA. Inilah keadaan abu Jahal ketika menanggapi anak buahnya, Muhammad. Mungkin dulu kita kutuk, keji orang seperti Abu Jahal kerana berani mengatakan Muhammad gila dan sebagainya. Jika kita berada di atas kasut Abu Jahal, kita belum tentu menerima anak buah kita ini sebagai nabi, malah waras sekalipun.


Allah, Yang Maha Bijaksana, Yang Maha Mengetahui, sudah pasti Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang kepada hamba-hamba Nya yang terpilih. Allah, tidak semata-mata menghantar perutusan Jibrail sahaja untuk para Rasul dalan menyampaikan "bebanan" wahyu ini kepada ummatnya. Allah, mengurniakan juga para rasul dengan mukjizat.


Maka, di sini mukjizat....... MUKJIZAT adalah bukti bahawa apa yang disampaikan oleh para Rasul ini benar... tadabbur kembali dalam Quran, bagaimana kisah ahli sihir di era Nabi Musa menganut Islam kerana kehebatan mereka dalam sihir di kalahkan oleh mukjizat nabi musa. Seperti, pakar cancer yang belajar 5 tahun dalam bidang kedoktoran dan kemudian mengambil kepakaran cancer dan tetiba datang seorang biasa, mengubati cancer dengan hanya menyentuh bahagian tertentu. Sudah pasti doktor yang pakar itu mengesahkan ini bukan ilmu kedoktoran. Dengan perumpamaan ini, islam lah ahli sihir zaman firaun tersebut.


Akan tetapi, mukjizat adalah sesuatu yang amazing....! Berbanding dengan mukjizat nabi Musa.. belah laut dan sebagainya.. Nabi Isa.. sembuh penyakit dan malah menghidupkan orang mati....ultimate mukjizat, iaitu Quran hanyalah sebuah buku yang disusun tempat tertinggi sekali..... apa hebatnya al-Quran? Hmmmmm